Προπόνηση Crossfit: Το νέο κίνημα στη γυμναστική

Το Crossfit είναι μια νέα κίνηση στο fitness που κερδίζει γρήγορα δημοτικότητα. Το Crossfit συνδυάζει στοιχεία άρσης βαρών, γυμναστικής και cardio και μπορεί να περιλαμβάνει ασκήσεις όπως η άρση βαρών, το τρέξιμο και η κωπηλασία για να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη προπόνηση. Οι προπονήσεις crossfit ποικίλλουν συνεχώς και μπορούν να κλιμακωθούν ώστε να ταιριάζουν σε όλα τα επίπεδα φυσικής κατάστασης. Είναι εξαιρετικά αποτελεσματική επειδή βοηθά στη βελτίωση της καρδιαγγειακής φυσικής κατάστασης, της μυϊκής αντοχής και της ευελιξίας. Και δεν είναι μόνο αυτό, η “κοινωνική” πτυχή του Crossfit είναι επίσης ελκυστική, καθώς οι συμμετέχοντες συχνά ενθαρρύνουν και παρακινούν ο ένας τον άλλον ώστε να δοκιμάσουν τα όριά τους και να θέτουν κάθε φορά νέους στόχους στο training.

Τι είναι το Crossfit;

Το Crossfit, με πολύ απλά λόγια, είναι ένα πρόγραμμα γυμναστικής που εστιάζει σε συνεχώς ποικίλες, λειτουργικές κινήσεις που εκτελούνται σε υψηλή ένταση.

Τι σημαίνει όμως αυτό στην πραγματικότητα; Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά.

Το κεντρικό χαρακτηριστικό του Crossfit είναι ότι δεν υπάρχουν δύο προπονήσεις ίδιες η μια με την άλλη. Αυτό βοηθά στο να κρατάτε το σώμα σας σε εγρήγορση και αποτρέπει την πλήξη που δημιουργεί η επανάληψη. Οι προπονήσεις είναι επίσης «λειτουργικές», που σημαίνει ότι μιμούνται καθημερινές κινήσεις όπως οκλαδόν, σπρώξιμο, τράβηγμα κ.λπ.

Και τέλος, οι προπονήσεις εκτελούνται πάντα σε «υψηλή ένταση». Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εργάζεστε αρκετά σκληρά για να αυξήσετε τον καρδιακό σας ρυθμό (cardio) και να ιδρώσετε.

Ορίστε λοιπόν! Το Crossfit είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αποκτήσετε φόρμα και να διασκεδάσετε κάνοντας το!

Η διαφορά μεταξύ Crossfit και άλλων τύπων άσκησης

Το Crossfit είναι ένα είδος άσκησης που εστιάζει σε λειτουργικά μοτίβα κίνησης ή κινήσεις που εκτελούνται τακτικά στην καθημερινή ζωή. Αυτό το είδος άσκησης είναι ευεργετικό γιατί μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της δύναμης, της αντοχής και του συντονισμού. Οι προπονήσεις crossfit συνήθως περιλαμβάνουν συνδυασμό καρδιαγγειακών ασκήσεων και άρσης βαρών και συχνά εκτελούνται σε υψηλή ένταση.

Αρχικά το Crossfit γίνεται συνήθως σε ομαδικά μαθήματα, ενώ άλλοι τύποι άσκησης μπορούν να γίνουν και ατομικά. Αυτό σημαίνει ότι θα έχετε το κίνητρο και την παρακίνηση των υπόλοιπων αθλούμενων κατά τη διάρκεια της προπόνησής σας.

Άλλοι τύποι άσκησης, όπως η παραδοσιακή άρση βαρών ή το τρέξιμο, μπορεί επίσης να είναι ευεργετικοί για τη γενική υγεία. Ωστόσο, το Crossfit μπορεί να προσφέρει μερικά μοναδικά πλεονεκτήματα λόγω της εστίασής του στα λεγόμενα λειτουργικά μοτίβα κίνησης. Για παράδειγμα, οι προπονήσεις Crossfit συχνά ενσωματώνουν ασκήσεις που μιμούνται τις καθημερινές κινήσεις, όπως η μεταφορά ειδών παντοπωλείου ή το ανέβασμα σκαλοπατιών. Αυτός ο τύπος προπόνησης μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της δύναμης και του συντονισμού στις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής. Επιπλέον, η υψηλή ένταση των προπονήσεων Crossfit μπορεί να οδηγήσει σε βελτιωμένη καρδιαγγειακή φυσική κατάσταση.

Μια άλλη βασική διαφορά είναι ότι οι προπονήσεις Crossfit είναι γενικά πιο έντονες από άλλους τύπους άσκησης. Αυτό οφείλεται στο ότι έχουν σχεδιαστεί για να είναι «υψηλής έντασης διαλειμματική προπόνηση», που σημαίνει ότι εναλλάσσεστε μεταξύ περιόδων συνολικής προσπάθειας και ενεργητικής αποκατάστασης. Αυτό κάνει μια πιο ολοκληρωμένη προπόνηση από το να κάνετε απλώς το ίδιο πράγμα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τέλος, οι προπονήσεις crossfit είναι συνήθως πιο σύντομες και πιο έντονες από τις παραδοσιακές προπονήσεις, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα σε μικρότερο χρονικό διάστημα.

Τα οφέλη του Crossfit

Το Crossfit είναι ένα υψηλής έντασης, λειτουργικό πρόγραμμα γυμναστικής που έχει αποδειχθεί ότι έχει πολυάριθμα ιατρικά οφέλη. Αυτά τα οφέλη περιλαμβάνουν βελτιωμένη καρδιαγγειακή υγεία, αυξημένη οστική πυκνότητα και βελτιωμένη ψυχική υγεία.

Οι προπονήσεις crossfit είναι συνήθως σύντομες και έντονες, που περιλαμβάνουν μια ποικιλία κινήσεων που δουλεύουν ολόκληρο το σώμα. Αυτός ο τύπος προπόνησης έχει αποδειχθεί ότι είναι πιο αποτελεσματικός από την παραδοσιακή προπόνηση αντοχής στη βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας. Σε μια μελέτη, οι συμμετέχοντες που έκαναν προπονήσεις Crossfit για οκτώ εβδομάδες είχαν σημαντικά χαμηλότερη αρτηριακή πίεση και καρδιακό ρυθμό από εκείνους που δεν συμμετείχαν στο πρόγραμμα.

Εκτός από τα καρδιαγγειακά οφέλη του, το Crossfit έχει επίσης αποδειχθεί ότι βελτιώνει την οστική πυκνότητα. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες που συμμετείχαν στο Crossfit για έξι μήνες είχαν σημαντικές αυξήσεις στην οστική πυκνότητα στους γοφούς και τις σπονδυλικές στήλες τους.

Το Crossfit έχει αποδειχθεί ότι έχει πολλά οφέλη για την ψυχική υγεία, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της αυτοεκτίμησης, της αυξημένης αυτοπεποίθησης και της μείωσης των επιπέδων στρες.

Μια πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες που συμμετείχαν στο Crossfit τρεις φορές την εβδομάδα για έξι εβδομάδες είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα στρες και άγχους από εκείνους που δεν συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι οι συμμετέχοντες στο Crossfit είχαν υψηλότερα επίπεδα αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης.

Τι είναι λοιπόν το Crossfit που το κάνει τόσο ευεργετικό για την ψυχική υγεία; Μια θεωρία είναι ότι η ανταγωνιστική φύση του Crossfit ενθαρρύνει τους ανθρώπους να πιέζουν τον εαυτό τους πιο σκληρά από ό,τι θα έκαναν αν ασκούνταν μόνοι τους. Αυτή η αίσθηση ανταγωνισμού μπορεί να οδηγήσει σε ένα αίσθημα ολοκλήρωσης και υπερηφάνειας, που μπορεί να τονώσει την αυτοεκτίμηση.

Ένα άλλο πλεονέκτημα του Crossfit είναι ότι παρέχει μια μεγάλη υποστηρικτική κοινότητα τόσο στο γυμναστήριο όσο και στα social media για τους συμμετέχοντες.

Οι προπονήσεις

Υπάρχουν τέσσερις κύριοι τύποι ασκήσεων CrossFit: άρση βαρών, γυμναστική, μεταβολική προετοιμασία και μονοδομική.

Οι ασκήσεις άρσης βαρών περιλαμβάνουν κινήσεις όπως το τράνταγμα, το αρασέ και το squat από πάνω. Αυτές οι ασκήσεις απαιτούν εκρηκτική δύναμη και εστίαση.

Οι ασκήσεις γυμναστικής περιλαμβάνουν κινήσεις όπως έλξεις, στάσεις, βυθίσεις και μυϊκές ασκήσεις. Αυτές οι ασκήσεις απαιτούν δύναμη, συντονισμό και ισορροπία.

Οι ασκήσεις μεταβολικής προετοιμασίας είναι συνήθως σύντομες και έντονες εκρήξεις ενέργειας. Αυτές οι ασκήσεις βοηθούν στη βελτίωση της αναερόβιας ικανότητας και της αντοχής σας. Παραδείγματα ασκήσεων μεταβολικής προετοιμασίας περιλαμβάνουν τα σπριντ, την κωπηλασία και τα άλματα καταλήψεις.

Οι μονοδομικές ασκήσεις είναι απλές κινήσεις που στοχεύουν σε μια συγκεκριμένη μυϊκή ομάδα. Αυτές οι ασκήσεις βοηθούν στη βελτίωση της μυϊκής αντοχής. Παραδείγματα μονοδομικών ασκήσεων περιλαμβάνουν το τρέξιμο, την ποδηλασία και το κολύμπι.

Τα αποτελέσματα

Μια πρόσφατη μελέτη εξέτασε τις επιδράσεις του Crossfit σε μια ομάδα ενηλίκων που κάνουν καθιστική ζωή. Μετά από οκτώ εβδομάδες προπόνησης, οι συμμετέχοντες παρουσίασαν σημαντικές βελτιώσεις στην καρδιοαναπνευστική τους ικανότητα, τη μυϊκή δύναμη και τη σύσταση του σώματός τους. Είχαν επίσης μειώσεις στην αρτηριακή τους πίεση και στα επίπεδα των τριγλυκεριδίων.

Αυτά τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι το Crossfit μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και τη μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το Crossfit είναι μια απαιτητική μορφή άσκησης που μπορεί να μην είναι κατάλληλη για όλους. Πάντα να συμβουλεύεστε τον γιατρό σας όταν πρόκειται να ξεκινήσετε κάποιο άθλημα ή προπόνηση.

 

Μάθε Περισσότερα Για τη Σχολή Προπονητικής – Αθλητισμού Του ΙΕΚ PRAXIS
Δες Τα Επερχόμενα Σεμινάρια Προπονητικής – Αθλητισμού Του ΙΕΚ PRAXIS

image/svg+xml
Φόρμα ενδιαφέροντος

Συμπληρώστε τη φόρμα ενδιαφέροντος και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας το συντομότερο.

    Ενδιαφέρομαι για
    Περιοχή ενδιαφέροντος
    X
    CONTACT US