Η μαγευτική ιστορία του θεάτρου σκιών

Η ιστορία του θεάτρου σκιών χρονολογείται από αιώνες και εξακολουθεί να υπάρχει σε όλο τον κόσμο μέχρι και σήμερα. Αυτή η μοναδική μορφή παράστασης αφηγείται ιστορίες χρησιμοποιώντας μόνο σκιές που προβάλλονται στην οθόνη, δημιουργώντας μια συναρπαστική εμπειρία για το μικρό και μεγάλο κοινό. Το θέατρο σκιών έχει τις ρίζες του σε πολλούς πολιτισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Ινδονησίας, της Τουρκίας και της Ελλάδας – ο καθένας με τα δικά του μοναδικά στυλ και παραδόσεις. Με την πάροδο των αιώνων, αυτή η μορφή τέχνης έχει εξελιχθεί για να περιλαμβάνει διάφορες τεχνικές όπως κουκλοθέατρο, προβολή εικόνας και ακόμα και κινούμενα σχέδια.

Τί είναι το θέατρο σκιών;

Το θέατρο σκιών είναι ένα από τα αρχαιότερα είδη θεατρικού θεάματος.

Το θέατρο σκιών παίζεται κυρίως με ημιδιαφανείς ζωγραφισμένες εικόνες συνήθως πάνω σε ταπερ αλλά και σε δέρμα και σε άλλα ημιδιάφανα υλικά, τις λεγόμενες φιγούρες. Ο καραγκιοζοπαίκτης χειρίζεται τις φιγούρες μπροστά από μία άσπρη οθόνη, συνήθως ένα τεντωμένο άσπρο σεντόνι (μπερντές), που φωτίζεται από πίσω. Έτσι ο θεατής ξεχωρίζει εύκολα τα περιγράμματα των εικόνων ή ανάλογα την κατασκευή τους ξεχωρίζει και τα χρώματα.

Για την διαχείριση των φιγούρων χρειάζεται ειδικές λαβίδες που είναι επάνω σε καίρια σημεία και προσφέρουν την αίσθηση της ευλυγισίας και της ζωντάνιας. Πολλές φορές η παράσταση συνοδεύεται από μουσικά από ζωντανή ορχήστρα για να γίνει πιο ωραία.

Το Θέατρο Σκιών στην Αρχαία Ινδία

Το αρχαίο ινδικό θέατρο σκιών, γνωστό και ως «Tholu Bommalata» είναι μια αρχαία μορφή αφήγησης που ξεκίνησε στην ινδική πολιτεία Άντρα Πραντές. Αυτή η μορφή τέχνης είναι ένας συνδυασμός κουκλοθέατρου και αφήγησης που χρησιμοποιεί περίπλοκες δερμάτινες μαριονέτες για να απεικονίσει ιστορίες από την ινδουιστική μυθολογία.

Το όνομα «Tholu Bommalata» μεταφράζεται σε «ο χορός της δερμάτινης μαριονέτας» και παίζεται εδώ και αιώνες από καλλιτέχνες που έχουν τελειοποιήσει την τέχνη τους απο γενιά σε γενιά. Οι μαριονέτες που χρησιμοποιούνται είναι φτιαγμένες από δέρμα ελαφιού, το οποίο επεξεργάζεται με φυσικές βαφές και “καπνίζεται” για να του δώσει την απαιτούμενη υφή. Οι λεπτομέρειες σε κάθε μαριονέτα είναι τόσο περίπλοκες που ακόμη και οι μικρές εκφράσεις αποτυπώνονται με ευκολία.

Η παράσταση λαμβάνει χώρα συνήθως πίσω από μια φωτισμένη οθόνη, όπου οι ερμηνευτές χειρίζονται τις μαριονέτες χρησιμοποιώντας μπαστούνια μπαμπού ενώ αφηγούνται ιστορίες μέσω τραγουδιού και μουσικής.

Το Θέατρο Σκιών στην Αρχαία Κίνα

Το αρχαίο κινεζικό θέατρο σκιών είναι μια από τις παλαιότερες μορφές της παραδοσιακής κινεζικής περφόρμανς. Εμφανίστηκε στην Κίνα κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Xan, περίπου πριν από 2000 χρόνια, και από τότε αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του κινεζικού πολιτισμού. Γνωστή και ως “pi ying xi”, αυτή η μορφή τέχνης περιλαμβάνει μαριονέτες φτιαγμένες από δέρμα ή χάρτινες σιλουέτες, τις οποίες χειρίζονται έμπειροι ερμηνευτές πίσω από μια φωτισμένη οθόνη για να δημιουργήσουν σκιές που λένε ιστορίες.

Η προέλευση του Θεάτρου Σκιών μπορεί να εντοπιστεί στην Ινδία, αλλά ήταν στην Κίνα όπου άκμασε και εξελίχθηκε σε μια μοναδική μορφή τέχνης. Οι παραστάσεις συχνά συνοδεύονταν από μουσική που παιζόταν σε παραδοσιακά όργανα όπως τύμπανα, κύμβαλα, λαούτα και φλάουτα. Οι ιστορίες που ειπώθηκαν μέσω του Θεάτρου Σκιών βασίζονταν συνήθως σε μύθους ή θρύλους από την κινεζική ιστορία και λαογραφία.

Το Θέατρο Σκιών στην Ελλάδα

Το Θέατρο Σκιών, γνωστό και ως Καραγκιόζης στην Ελλάδα, είναι μια παραδοσιακή μορφή θεάτρου που παίζεται για πάνω από 200 χρόνια. Κατάγεται από την Τουρκία και μεταφέρθηκε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η μορφή τέχνης περιλαμβάνει τη χρήση δερμάτινων ή χαρτονένιων μαριονέτων οι οποίες προβάλλονται σε μια λευκή οθόνη, ενώ ένας συνοδός αφηγητής αφηγείται μια ιστορία.

Οι χαρακτήρες που χρησιμοποιούνται στο Θέατρο Σκιών είναι συχνά χιουμοριστικοί και σατιρικοί, με υπερβολικά χαρακτηριστικά προσώπου και προσωπικότητες. Ο πιο διάσημος χαρακτήρας είναι ο ίδιος ο Καραγκιόζης, ο οποίος απεικονίζεται ως ένας φτωχός που πάντα προσπαθεί να βρει τρόπους να βγάλει χρήματα. Τον συνοδεύουν και άλλοι χαρακτήρες όπως η σύζυγός του Αγλαΐα, ο φίλος του Χατζηαβάτης και τα παιδιά του.

Οι βασικοί χαρακτήρες του ελληνικού θεάτρου σκιών.

Ο Καραγκιόζης, ως λαϊκός ήρωας, εκπροσωπεί το φτωχό, εξαθλιωμένο, πονηρό Έλληνα, στο περιβάλλον της Τουρκοκρατίας. Είναι καμπούρης και περιστοιχίζεται από την οικογένειά του, το φίλο του Χατζηαβάτη, το θείο του Μπάρμπα-Γιώργο και άλλους χαρακτήρες. Ζει σε παράγκα (Η παράγκα του Καραγκιόζη), είναι ξυπόλητος και μένει απέναντι από το σεράι (το παλάτι) του Βεζίρη.

Ο Χατζηαβάτης ή Χατζεηβατης, δουλοπρεπής φίλος του Καραγκιόζη, συνήθως κάνει θελήματα του Πασά (π.χ. ως τελάλης).

Το Κολλητήρι (ή Σπίθας), ο Κοπρίτης ή Σβούρας ή Σκορπιός και ο Μυριγκόγκος ή Μπυρικόκος ή Πιτσικόκος (ή Μπιριγκόγκος ή Μιρικόκος ή ακόμα και Μπιτσικόκος), τα τρία παιδιά του Καραγκιόζη (ή και Κολλητήρια, όταν τα φωνάζει όλα μαζί). Ο Πιτσικόκος είναι το μικρότερο παιδί του Καραγκιόζη. Ο Κοπρίτης, το μεσαίο παιδί του Καραγκιόζη, είναι εύσωμος παρά την έλλειψη φαγητού. Ο Κολλητήρης είναι ο μεγαλύτερος γιος του Καραγκιόζη και η μικρογραφία του.

Η Αγλαΐα, η γυναίκα του Καραγκιόζη. Συνήθως δεν εμφανίζεται στην σκηνή, αλλά η χαρακτηριστικά γκρινιάρα της φωνή ακούγεται μέσα από το σπίτι του Καραγκιόζη. Είναι πάντα υπομονετική με τα καμώματα του Καραγκιόζη και πάντα έγκυος.

Ο Μπάρμπα-Γιώργος, μεγαλόσωμος φουστανελοφόρος (με την ανάλογη προφορά) που φορά φουστανέλα, δυνατός και γενικά αγριάνθρωπος, συνήθως δέρνει το Βεληγκέκα για να προστατεύσει τον ανιψιό του, τον Καραγκιόζη.

Ο Σταύρακας (Σταύρος), μάγκας, κουτσαβάκης και ψευτοπαλικαράς του Πειραιά.

Ο Σιορ Διονύσιος ή Νιόνιος, Ζακυνθινός με Ιταλική παιδεία, ο οποίος φέρει έντονη επτανησιακή προφορά. Εμφανίζεται πάντοτε τραγουδώντας παραδοσιακά τραγούδια. Είναι πάντοτε ενημερωμένος για τα δρώμενα, ευγενής και χαριτωμένος, αλλά επίσης και αφελής.

Ο Μορφονιός, «μαμάκιας», με τεράστια μύτη, ο οποίος πιστεύει ότι είναι ωραίος. Αρχικά η μύτη του Μορφονιού ήταν μικρή και για να γίνει πιο αστείος ένας καραγκιοζοπαίκτης την έκανε πιο μεγάλη.

Ο Βεληγκέκας ή Ντερβεναγας ή Δερβέναγας, φύλακας στο σεράι, μιλάει σπαστά ελληνικά και συνήθως κακομεταχειρίζεται τον Καραγκιόζη, αλλά δέχεται ξυλοδαρμό από τον μπαρμπα-Γιώργο.

Ο Βεζίρης ή Πασάς, ο ανώτερος άρχοντας του Σαραγιού.

Η Βεζυροπούλα, αντικείμενο πόθου του Καραγκιόζη και συχνό “λάφυρο” – δώρο του Πασά στις διάφορες περιπέτειες. “…όποιος μπορέσει και εξοντώσει το καταραμένο θεριό, θα παίρνει πολλά δώρα και την κόρη του Πασά για γυναίκα!”

Ο Σαν Να Λιέμε ή Σαν Να Λέμε, εμφανίζεται λιγότερο από όλους τους άλλους χαρακτήρες, λίγο κουτσός, για αυτό κινείται μόνο με το ένα πόδι, ενώ το άλλο το έχει σχεδόν ακίνητο, εκνευρίζεται κάποιες φορές με το παραμικρό, επαναλαμβάνει συνεχώς το όνομά του, τσιγκούνης.

Ο Πεπόνιας, χοντρός αξιωματικός στην υπηρεσία του σαραγιού. Εξαιρετικά λαίμαργος, αλλά και δειλός.

Ο Καραμεμέτης ή Τουρκαλάκι, στρατιώτης του σαραγιού γνωστός για το μικροσκοπικό του μέγεθος. Βγάζει γέλιο όταν ο μπάρμπα-Γιώργος τον φυσάει και τον παίρνει ο αέρας.;

Ο Κρητικός Μανούσος είναι φιγούρα δημιουργημένη από τον καραγκιοζοπαίκτη Μάρκο Ξάνθο. Είναι φίλος του Καραγκιόζη και ανήκει στους δευτερεύοντες χαρακτήρες του θεάτρου σκιών.

Ο Κεκές είναι δημιούργημα του Αντώνη Μόλλα. Πρόκειται για μια καρικατούρα των εκπαιδευτικών της παλιάς Αθήνας. Είναι βραδύγλωσσος, χοντρός και πολύξερος.

Ο Νώντας: είναι φίλος του Σταύρακα. Συνήθως απεικονίζεται σαν νεαρός εκπαιδευόμενος μάγκας με χαρακτηριστική λεπτή και τσιριχτή φωνή. Εντύπωση προκαλεί η στάση των χεριών του, που παραπέμπει στον μάγκικο χαιρετισμό.

Ο Μέγας Αλέξανδρος: είναι η μετουσίωση του Αγίου Γεωργίου ή του “δρακοντοκτόνου βασιλόπουλου”. Είναι δημιουργία του Δημήτριου Σαρδούνη (“Μίμαρου”)[3]

Ο Πέπης ή Μπέμπης ή Μπέπης: είναι πολύ χοντρός και με βαριά φωνή. Συνεχώς λέει – είμαι ο (Μ)ΠΕ(Μ)ΠΗΣ ο χοντρός μία πίσω μια μπρος -.

Ο Σκουλικαντέρας είναι πολύ λεπτός με πολλές ενώσεις. Στρατιώτης του Σεραγίου, με παράξενη φωνή.

Ο Γιαμίλ Εφεντης: Εμφανίζεται στην παράσταση: ο Καραγκιόζης προφήτης. Παριστάνει έναν πρώην εργαζόμενο στον κήπο του Σεραγίου.

Η χρήση του θεάτρου σκιών στην Εκπαίδευση

Ένα από τα κύρια οφέλη της χρήσης του θεάτρου σκιών στην εκπαίδευση είναι η ικανότητά του να διεγείρει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα. Δουλεύοντας με σκιές, οι μαθητές ενθαρρύνονται να σκεφτούν έξω από το πλαίσιο, να βρουν νέες ιδέες και να εξερευνήσουν τις δικές τους καλλιτεχνικές ικανότητες.

Ένα άλλο πλεονέκτημα της χρήσης του θεάτρου σκιών στην εκπαίδευση είναι η ικανότητά του να προωθεί την ομαδική εργασία και τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Οι παραστάσεις σκιών απαιτούν συντονισμό μεταξύ των καλλιτεχνών που συνεργάζονται πίσω από την οθόνη για να ζωντανέψουν μια ιστορία.

Tο θέατρο σκιών παρέχει μια εξαιρετική πλατφόρμα για την άνθηση της δημιουργικότητας. Η διαδικασία κατασκευής της κάθε μαριονέτας, ο σχεδιασμός των σκηνικών, ακόμα και ο φωτισμός δημιουργεί άφθονες ευκαιρίες για άσκηση ευφάνταστης δημιουργικότητας.

Επιπλέον, η εξάσκηση του θεάτρου σκιών μπορεί να ενισχύσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες σε άτομα όλων των ηλικιών. Η δημιουργία μιας επιτυχημένης παράστασης απαιτεί ομαδική εργασία και συνεργασία μεταξύ των ερμηνευτών και του προσωπικού τεχνικής υποστήριξης. Αυτή η συλλογική προσπάθεια βοηθά στην οικοδόμηση διαπροσωπικών δεξιοτήτων όπως η αποτελεσματική επικοινωνία και η ενεργητική ακρόαση – απαραίτητες δεξιότητες ζωής που μπορούν να μεταφερθούν σε όλα τα επαγγέλματα.

 

Μάθετε Περισσότερα Για Τη Σχολή Βρεφονηπιοκομίας- Εργοθεραπείας του ΙΕΚ PRAXIS
Δείτε Τα Επερχόμενα Σεμινάρια Βρεφονηπιοκομίας – Εργοθεραπείας του ΙΕΚ PRAXIS

Ειδικότητες
image/svg+xml
Φόρμα ενδιαφέροντος

Συμπληρώστε τη φόρμα ενδιαφέροντος και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας το συντομότερο.

    Ενδιαφέρομαι για
    Περιοχή ενδιαφέροντος
    X
    CONTACT US